បច្ចុប្បន្នពិភពលោកកំពុងតែធ្វើការផ្លាស់ប្តូរយ៉ាងលឿនទៅកាន់យុគសម័យបច្ចេកវិទ្យាឌីជីថល, នៅចុងឆ្នាំ២០២៣ និងនៅដើមឆ្នាំ២០២៤ វត្តមាននៃបច្ចេកវិទ្យាបញ្ញាសិប្បនិម្មិតចេះនិពន្ធ ឬ Generative AI ចាប់ផ្តើមលេចវត្តមាន ដែលធ្វើឱ្យវិស័យអប់រំចាប់បាច់ត្រូវតែធ្វើបដិវត្តកម្ម។
ឯកឧត្តមបណ្ឌិតសភាចារ្យ ហង់ជួន ណារ៉ុន ឧបនាយករដ្ឋមន្រ្តី និងជារដ្ឋមន្រ្តីក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា មានប្រសាសន៍ថា ការវិវឌ្ឍន៍ថ្មីរបស់បញ្ញាសិប្បនិម្មិត (AI) អាចនឹងធ្វើបដិវត្តក្នុងវិស័យអប់រំ, ឯកឧត្តមបន្តថា ថ្ងៃអនាគត បញ្ញាសិប្បនិម្មិត អាចជួយអ្នកសិក្សាឱ្យរៀនដោយខ្លួនឯង ហើយវាទាមទារឱ្យគ្រូបង្រៀនត្រូវតែចេះប្រើប្រាស់បច្ចេកវិទ្យា និងបង្រៀនសិស្សឱ្យចេះបំណិនសតវត្សរ៍ទី២១ ដែលរួមមានការចេះគិតពិចារណា ចេះដោះស្រាយបញ្ហា ក៏ដូចជាការចេះប្រើប្រាស់នូវបច្ចេកវិទ្យា ហើយ AI គឺជាជំនួយការមួយដ៏សំខាន់។
ដើម្បីឆ្លើយតបទៅនឹងយុគសម័យបច្ចេកវិទ្យាឌីជីថល ប្រព័ន្ធអប់រំត្រូវតែផ្លាស់ប្តូរ មិនអាចរៀនត្រឹមទន្ទេញចាំបានទេ ហើយចំណេះដឹងទូលំទូលាយ ការចេះត្រិះរិះពិចារណា ការចេះដោះស្រាយបញ្ហា នឹងធ្វើឱ្យការងារយើងកាន់តែមានប្រសិទ្ធភាពខ្លាំងឡើង…
ឯកឧត្តម ហង់ជួន ណារ៉ុន ឧបនាយករដ្ឋមន្រ្តី រដ្ឋមន្រ្តីក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា
ឯកឧត្តមបណ្ឌិតសភាចារ្យ ហង់ជួន ណារ៉ុន មានប្រសាសន៍ថា ក្នុងយុទ្ធសាស្រ្តបញ្ចកោណ របស់រាជរដ្ឋាភិបាល បានដាក់ចេញនូវមុំចំនួន៥ ដែលក្នុងនោះមុំទី១ គឺការអភិវឌ្ឍធនធានមនុស្ស ហើយមុំទី៥ គឺការអភិវវឌ្ឍបច្ចេកវិទ្យា វិទ្យាសាស្រ្តឌីជីថល ។ ដើម្បីឆ្លើយតបទៅនឹងយុទ្ធសាស្រ្តនេះ ក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា បានបង្កើតមហាវិទ្យាល័យសេដ្ឋកិច្ចឌីជីថល នៅក្នុងសាកលវិទ្យាល័យជាតិគ្រប់គ្រង ដែលសម្តេចនាយករដ្ឋមន្រ្តីទើបតែសម្ពោធដាក់ឱ្យប្រើប្រាស់កាលពីពេលថ្មីៗនេះ។ ជាមួយគ្នានៅវិទ្យាស្ថានបច្ចេកវិទ្យាកម្ពុជា ក៏មានបើកនូវជំនាញថ្មីៗ កម្រិតបរិញ្ញាបត្រ បរិញ្ញាបត្រជាន់ខ្ពស់ ក៏ដូចជាបណ្ឌិត ទៅលើផ្នែក បញ្ញាសិប្បនិម្មិត (AI), ផ្នែកសុវត្ថិភាពបណ្តាញ ឬសន្តិសុខ Cyber, ផ្នែកវិទ្យាសាស្រ្តទិន្នន័យ, ផ្នែកមេកាត្រូនិច ក៏ដូចជាជំនាញថ្មីៗដែលទាមទារសម្រាប់សេដ្ឋកិច្ចឌីជីថល។
ដោយឡែកនៅថ្នាក់មធ្យមសិក្សាវិញ ក៏ទាមទារឱ្យផ្លាស់ប្តូរនូវវិធីសាស្រ្តបង្រៀន ពីការបង្រៀនឱ្យសិស្សទន្ទេញចាំ ប៉ុន្ដែត្រូវបង្រៀនឱ្យសិស្សចូលរួមសាកល្បងអនុវត្ដន៍ ពិសោធន៍ដោយខ្លួនឯង និងឆ្លងកាត់ការស្រាវជ្រាវដោយខ្លួនឯង។ ការសិក្សាដោយខ្លួនឯងបែបនេះអាចឲ្យសិស្សចងចាំមេរៀនបានយូរ និងបែកគំនិត ព្រោះបានឆ្លងកាត់បទពិសោធផ្ទាល់។ តាមប្រសាសន៍របស់ ឯកឧត្តម ហង់ជួន ណារ៉ុន ក្នុងពេលថ្មីៗនេះ គេបានរកឃើញរបៀបរៀនតាមបែប EPIC ដែលជាវិធីសាស្រ្តរៀនរបស់យុវជនសម័យថ្មី។
តើវិធីសាស្រ្តរៀនតាមបែប EPIC មានអ្វីខ្លះ?
ឯកឧត្តមរដ្ឋមន្រ្តីក្រសួងអប់រំមានប្រសាសន៍បញ្ជាក់ថា វិធីសាស្រ្តរៀនតាមបែប EPIC គឺមានដូចជា Experiential Learning រៀនតាមរយៈការពិសោធន៍ ដែលបានន័យថា រៀនហើយត្រូវធ្វើការពិសោធន៍ជាក់ស្តែង ឧទាហរណ៍ ពេលសិស្សរៀនមុខវិជ្ជាវិទ្យាសាស្រ្ត គឺត្រូវផ្តល់ឱកាសឱ្យសិស្សធ្វើពិសោធន៍ ព្រោះបើមានគំនិតធំៗ ហើយមិនហ៊ានធ្វើពិសោធន៍ គឺសិស្សនឹងមិនយល់ស៊ីជម្រៅនោះទេ។
Participant Learning រៀនដោយមានការចូលរួមជាមួយសិស្សដទៃទៀត ជាមួយគ្រូជាអ្នកដឹកនាំ, វិធីសាស្រ្តនេះគឺសិស្សត្រូវចូលរួមជាមួយគ្នាទៅជាក្រុមមួយ ដើម្បីស្វែងរកចំណេះដឹង ទោះចំណេះដឹងនោះមាននៅក្នុងសៀវភៅរួចហើយក្តី ប៉ុន្តែប្រសិនបើសិស្សអាចស្វែងរកដោយខ្លួនឯង នោះនឹងធ្វើឱ្យខួរក្បាលងាយស្រួលចាំជាង។
Imaginaries Learning រៀនដើម្បីឱ្យមានការចេះស្រមើស្រមៃ, បើតាមប្រសាសន៍របស់ ឯកឧត្តមរដ្ឋមន្រ្តី គ្រូបង្រៀនអាចឱ្យសិស្សស្រមើលស្រមៃ ដោយមានន័យថា ការរៀនមិនមែនទន្ទេញចាំនោះទេ ប៉ុន្តែត្រូវរៀនស្រមើស្រមៃទៅថ្ងៃមុខទៀត តើវិទ្យាសាស្រ្តអាចនឹងរីកចម្រើនយ៉ាងដូចម្តេចទៀត?
Connectedness Learning រៀនដោយប្រើប្រាស់នូវបច្ចេកវិទ្យា, គឺជាការប្រើប្រាស់បច្ចេកវិទ្យាឌីជីថល អ៊ីនធឺណេត នៅក្នុងការរៀនសូត្រ។
សរុបជារួម បើតាមប្រសាសន៍របស់ ឯកឧត្តម ហង់ជួន ណារ៉ុន ឧបនាយករដ្ឋមន្រ្តី រដ្ឋមន្រ្តីក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា ក្នុងយុគសម័យថ្មី យុគសម័យបច្ចេកវិទ្យាឌីជីថល គឺទាមទារឱ្យយើងធ្វើការផ្លាស់ប្តូរវិធីសាស្រ្តបង្រៀន ពីតាមបែបទន្ទេញចាំមាត់ ទៅជាការបង្រៀនឱ្យយល់ស៊ីជម្រៅ ហើយជាមួយគ្នានេះ ក្រសួងក៏កំពុងតែធ្វើការពិនិត្យឡើងវិញនូវសៀវភៅសិក្សាគោល និងវិធីសាស្រ្តបង្រៀនផងដែរ៕