ភ្នំពេញ – ក្នុងបទអន្តរាគមន៍ស្តីអំពី “ការអភិវឌ្ឍអ្នកអានពេញមួយជីវិត ៖ អនុភាពនៃបណ្ណាល័យ និងអំណានឮៗ” ក្នុងសិក្ខាសាលាស្តីអំពីការអភិវឌ្ឍន៍បណ្ណាល័យសាលារៀន និងការរៀបចំទិវាជាតិអំណាន នៅវិទ្យាស្ថានបច្ចេកវិទ្យាកម្ពុជាកាលពីពេលថ្មីៗនេះ លោក ហោ សុខៈ នាយកកម្មវិធីអំណាន នៃអង្គការរូមធូរីដកម្ពុជា បានចាត់ទុកបណ្ណាល័យគឺជាបេះដូងនៃការរៀន និងបង្រៀនបំណិនសតវត្សទី២១ ។
លោក ហោ សុខៈ នាយកកម្មវិធីអំណាន នៃអង្គការរូមធូរីដកម្ពុជា បានបញ្ជាក់ថា ជំនាញសតវត្សទី២១ បែងចែកជា ៣ក្រុមធំៗ រួមមាន ជំនាញនៃការសិក្សារៀនសូត្រ (Learning Skills) ជំនាញផ្នែកអក្ខរកម្ម (Literacy Skills) និងបំណិនជីវិត (Life Skills)។ បំណិនសតវត្សទី២១ គឺជាជំនាញដែលជួយពង្រឹង និងអភិវឌ្ឍសមត្ថភាពសិស្សានុសិស្ស ដើម្បីទទួលបានជោគជ័យក្នុងអាជីពការងារ នាសម័យបច្ចេកវិទ្យាទំនើបនេះ ។
ទន្ទឹមគ្នានេះ លោក ហោ សុខៈ នាយកកម្មវិធីអំណាន នៃអង្គការរូមធូរីដកម្ពុជា យល់ឃើញថា
“ដើម្បីផ្តល់ឱ្យសិស្សានុសិស្សទទួលបានបំណិនសតវត្សរ៍ទី២១ ចាំបាច់បំផុតត្រូវអភិវឌ្ឍបណ្ណាល័យនៅតាមសាលារៀន ។ តាមរយៈការប្រើប្រាស់បណ្ណាល័យកម្រិតបឋមអាចជួយឱ្យកុមារចេះអាន និងចេះបង្កើតចម្ងល់ដោយប្រើសៀវភៅសិន បន្ទាប់មកបំណិនសតវត្សរ៍ទី២១ នឹងកើតឡើងពេញដំណើរជីវិតកុមារ”
អ្នកជំនាញផ្នែកអំណានកុមារតូច បានពន្យល់បន្ថែមថា នៅបណ្តាប្រទេសនានាលើសកលលោក គេបានបញ្ចូលបំណិនសតវត្សទី២១ ទៅក្នុងកម្មវិធីសិក្សារួចទៅហើយ ដែលបំណិនទាំងនោះ រួមមានបំណិនពលរដ្ឋវិទ្យា បំណិនសង្គមវិទ្យា បំណិនទំនាក់ទំនងសេដ្ឋកិច្ច និងបំណិនទំនាក់ទំនងជាសកល ។ លទ្ធភាពអាចអានដាច់ និងអាចបកស្រាយបាន (ចេះអាន) ជាមូលដ្ឋានគ្រឹះដ៏ធំមួយសម្រាប់អ្នករៀនអានដំបូងៗក្នុងការអភិវឌ្ឍន៍បំណិនជីវិតសំខាន់ៗរបស់ពួកគេ (Jake Hope, 2020) ។
លោក ហោ សុខៈ បានឱ្យដឹងទៀតថា តាមការសិក្សារបស់អង្គការរូមធូរីដកម្ពុជា កុមាររៀននៅសាលាបឋមសិក្សាមានបណ្ណាល័យ ទទួលបានពិន្ទុអំណាន ៦% និងសរសេរ ១១% លើសកុមាររៀននៅសាលាដែលគ្មាបណ្ណាល័យ ។ ចំណែកសៀវភៅដែលគ្រូយកមកអានឱ្យកុមារបានឃើញ កុមារបានរីករាយនៅបណ្ណាល័យ ជាសៀវភៅដែលកុមារខ្ចីយកទៅអាននៅផ្ទះដោយខ្លួនឯងច្រើន ។
សម្រាប់អង្គការរូមធូរីត បានអះអាងថា បណ្ណាល័យសាលាបឋមសិក្សាជាកន្លែងដែលកុមារមានឱកាសរៀនអាន រៀនស្ដាប់ និងរៀននិយាយអំពីសៀវភៅ ដែលជួយបង្កើនចំណេះដឹងដើម្បីក្លាយជាអ្នកចេះអាន មានមោទនភាពជាអ្នកសិក្សាពេញមួយជីវិត ចេះទំនាក់ទំនង និងចេះសហការគ្នាបានល្អ ។
ដោយឡែកបើតាមការសិក្សារបស់ School Library Manifesto បានបង្ហាញថា បណ្ណាល័យសាលាបឋមសិក្សា ជាកន្លែងផ្តល់នូវព័ត៌មាននិងទស្សនៈ ជាមូលដ្ឋានគ្រឹះធ្វើឱ្យចំណេះដឹងនិងព័ត៌មានសង្គមដំណើរការបានល្អ ប្រសើរ ។ បណ្ណាល័យបឋមសិក្សា បានបំពាក់នូវបំណិនការសិក្សាពេញមួយជីវិត បង្កើតក្តីស្រម៉ៃដល់កុមារ ដែលនឹងជួយគេឱ្យក្លាយជាពលរដ្ឋ ប្រកបដោយការទទួលខុសត្រូវខ្ពស់ ។
ចំណែកសហព័ន្ធសមាគមបណ្ណាល័យអន្តរជាតិ (IFLA) បានរកឃើញថា បណ្ណាល័យសាលាបឋមសិក្សា ជាកន្លែងអាន កន្លែងស្វែងរក កន្លែងស្រាវជ្រាវ កន្លែងរិះគិត បង្កើតក្តីស្រម៉ៃ និងបង្កើតការច្នៃប្រតិដ្ឋ ដែលទាំងនេះគឺជាមូលដ្ឋាននៃដំណើរការសិក្សាស្វែងយល់ និងពង្រឹងបន្ថែមនូវព៌ត័មានផ្ទាល់ខ្លួន សង្គម វប្បធម៌របស់សិក្សានុសិស្ស (IFLA, 2015) ។
លោក ហោ សុខៈ នាយកកម្មវិធីអំណាន នៃអង្គការរូមធូរីដកម្ពុជា បានកត់សម្គាល់ថា
“បណ្តុះបំណិនសតវត្សរ៍ទី២១ សម្រាប់កុមារកម្ពុជា យើងចាំបាច់ត្រូវចលនាសហគមន៍ សាលារៀន ម្តាយឪពុក និងអ្នកអាណាព្យាបាលសិស្ស ដើម្បីឱ្យសាលារៀននីមួយៗមានបណ្តាល័យសម្រាប់សិក្សា បណ្ណាល័យត្រូវមានសៀវភៅអំណាន បណ្តាល័យត្រូវមានសកម្មភាព ហើយលោកគ្រូអ្នកគ្រូចេះយកអំណានបណ្តុះបំណិនសតវត្សរ៍ទី២១”
សូមជម្រាបថា តាមការលើកឡើងរបស់ក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា បំណិនសតវត្សរ៍ទី២១ សំដៅលើបំណិនទន់ និងបំណិនបុរេវិជ្ជាជីវៈ ដែលដើរតួនាទីយ៉ាងសំខាន់នៅក្នុងទីផ្សារការងារដែលយុវជនកម្ពុជាត្រូវមាន ។ បំណិនសតវត្សទី២១ បានបែកជាសមាសភាគ ៣ គឺទី១ – បំណិនសិក្សារៀនសូត្រ (Learning Skills) រួមមាន ការត្រិះរិះពិចារណា (Critical thinking), ការគិតដោយមានភាពច្នៃប្រតិដ្ឋ និងនវានុវត្តន៍ (Creativity), ការសហការ (Collaboration), ការប្រាស្រ័យទាក់ទង (Communication) ។
រីឯទី២ – បំណិនអក្ខរកម្ម (Literacy Skills) រួមមាន អក្ខរកម្មព័ត៌មានវិទ្យា (Information literacy), អក្ខរកម្មផ្នែកប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយ (Media literacy), អក្ខរកម្មផ្នែកបច្ចេកវិទ្យា (Technology literacy)។ និងទី៣ – បំណិនជីវិត(Life and Career Skills) រួមមាន ភាពទន់ភ្លន់និងសម្របសម្រួល (Flexibility), ការចេះផ្តួចផ្តើមគំនិត (Initiative), ភាពជាអ្នកដឹកនាំ (Leadership), ផលិតភាពការងារ (Productivity), បំណិនសង្គម (Social Skills)៕