គោលដៅនៃការអប់រំ មិនមែនត្រឹមតែផ្តល់ចំណេះដឹងតែមួយមុខនោះទេ ប៉ុន្តែគឺជាការអប់រំមនុស្សមួយឱ្យទៅជាពលរដ្ឋល្អ ដោយទាមទារនូវគោលដៅធំៗចំនួន ៤ រួមមាន រៀនដើម្បីចេះដឹង, រៀនដើម្បីចេះធ្វើ, រៀនដើម្បីមានសីលធម៌ល្អ និង រៀនដើម្បីចេះរួមរស់ជាមួយគ្នា។
តើរៀនដើម្បីចេះដឹង មានន័យយ៉ាងដូចម្តេច ?
លោកបណ្ឌិត យង់ ពៅ អគ្គលេខាធិការ នៃរាជបណ្ឌិតសភាកម្ពុជា បកស្រាយថា ពលរដ្ឋទាំងអស់កើតនៅក្នុងសង្គម មានជីវិតនៅលើភពផែនដី កើតមកគឺដោយគ្មានចំណេះដឹងដូចគ្នា គ្រាន់តែសម្បទាអាចខុសគ្នាបន្តិចបន្តួច ប៉ុន្តែអ្វីដែលទទួលបានគឺតាមរយៈការអប់រំឱ្យមានចំណេះដឹង។ លោកថា ប្រសិនបើមនុស្សណាម្នាក់មិនទទួលបានការអប់រំទេ គឺគាត់នឹងមិនមានចំណេះដឹងអ្វីដើម្បីប្រកបរបរចិញ្ចឹមជីវិតនោះទេ។
លោកបណ្ឌិតបានលើកជាឧទាហរណ៍ថា យើងអាចប្រៀបធៀបបាន ប្រសិនបើមនុស្សណាម្នាក់កើតហើយ គាត់រស់នៅក្នុងសង្គមដែលអបាយមុខ គឺគាត់ទៅតាមបែបអបាយមុខ, តែបើមនុស្សកើតមកនៅក្នុងសង្គមអប់រំ គឺគាត់នឹងទទួលបានចំណេះដឹង ដូច្នេះមានន័យថា អ្វីៗដែលគាត់ទទួលបាន គឺតាមរយៈ ការអប់រំឱ្យមានចំណេះដឹង។
អ្វីទៅជាការរៀនដើម្បីចេះធ្វើ ?
លោកបណ្ឌិត យង់ ពៅ មានប្រសាសន៍ថា ការណ៍នេះបើនិយាយដោយខ្លី ងាយស្តាប់ គឺមនុស្សមានចំណេះដឹងហើយ ត្រូវតែមានការអនុវត្តជាក់ស្តែង ហ្វឹកហាត់ជាក់ស្តែងទៅដល់អ្នកទទួលបានការអប់រំ ទទួលបានការសិក្សា។ លោកបណ្ឌិតបន្តថា កាលណាដែលយើងរៀនចប់ តែអត់ចេះធ្វើអ្វី គឺជាកំហុសឆ្គងមួយ ដូច្នេះនៅក្នុងវិស័យអប់រំ គឺគេបានរៀបចំជាម៉ោងហាត់ការ ឬក៏នៅក្នុងវិទ្យាសាស្រ្តពិត គឺគេមានមន្ទីរពិសោធន៍ ដោយមានន័យថា អ្នកដែលបានរៀន គឺទៅហាត់ការជាក់ស្តែង ។ បើតាមលោកបណ្ឌិត កាលណាមនុស្សមានចំណេះដឹង ចំណេះធ្វើ គឺគេអាចធ្វើការងារជាក់ស្តែងក្រោយពីរៀនចប់ ដោយកុំថាឡើយចប់មហាវិទ្យាល័យ សូម្បីចប់មធ្យមសិក្សា ក៏គេអាចបង្កើតមុខរបរចិញ្ចឹមជីវិត និងក្លាយជាពលរដ្ឋល្អបានដែរ ប្រសិនបើយើងរៀបចំប្រព័ន្ធអប់រំត្រឹមត្រូវ។
រៀនដើម្បីមានសីលធម៌ល្អ
សសរស្តម្ភទី៣ នៃការអប់រំ គឺរៀនចើម្បីជាពលរដ្ឋល្អ មានសីលធម៌ល្អ, លោកបណ្ឌិត យង់ ពៅ មានប្រសាសន៍ថា រៀនដើម្បីក្លាយជាពលរដ្ឋល្អ មានសីលធម៌ល្អ ក៏ជាអ្វីដែលទទួលបានពីការអប់រំដែរ ដោយ ចំណេះដឹង ចំណេះធ្វើ ឬក៏ចំណេះដឹងវិទ្យាសាស្រ្តទាំងឡាយ ប្រសិនបើមិនមានសីលធម៌ល្អទេ មិនមានសីលធម៌ពលរដ្ឋល្អទេ មិនមានមនសិការល្អទេ គឺទៅជាមនុស្សដែលបាត់បង់ប្រយោជន៍ រួមទាំងធ្វើឱ្យខាតប្រយោជន៍សង្គមជាតិ ឬក៏អាចក្លាយជាអ្នកដើរតួនាទីកកូរកកាយក្នុងសង្គមជាតិ ឬក៏ប្រឆាំងនឹងផលប្រយោជន៍ជាតិក៏មាន ។ ដូច្នេះច្បាស់ណាស់ថា វិស័យអប់រំ ត្រូវតែបញ្ចូលមនសិការជាតិឱ្យប្រជាពលរដ្ឋក្លាយជាពលរដ្ឋល្អ មានសីលធម៌ល្អ ។
អគ្គលេខាធិការរាជបណ្ឌិតសភាមានប្រសាសន៍បញ្ជាក់ថា ការដាក់បញ្ចូលមនសិការជាតិ ដើម្បីឱ្យសិស្សក្លាយជាពលរដ្ឋល្អ មានសីលធម៌ល្អ គឺគេអាចបញ្ចូលបានតាមរយៈមុខវិជ្ជាពលរដ្ឋវិទ្យា មុខវិជ្ជាប្រវត្តិសាស្រ្តជាដើម ដោយនៅក្នុងកម្មវិធីសិក្សាថ្នាក់មធ្យមសិក្សាមានអស់ហើយ, លោកបណ្ឌិតថា ប្រសិនបើពលរដ្ឋមិនមានមនសិការជាតិទេ គឺគេមិនយល់ពីគុណតម្លៃជាតិ ផលប្រយោជន៍ឡើយ។
រៀនដើម្បីចេះរស់នៅក្នុងសង្គម
លោកបណ្ឌិត យង់ ពៅ មានប្រសាសន៍ថា សសរស្តម្ភទី៤ នៃការអប់រំនេះ គឺមិនខុសគ្នាពីសសរស្តម្ភទី៣នោះទេ ដោយកាលណាពលរដ្ឋមានមនសិការជាតិហើយ គឺគេនឹងយល់ដឹងពីការចូលរួមក្នុងសង្គម ធ្វើឱ្យសង្គមរឹងមាំ មានសុខដុមក្នុងសង្គម សង្គមមានសុខមាលភាពល្អ។
យ៉ាងណាក៏ដោយសរុបជារួម គោលដៅនៃការអប់រំ មិនមែនផ្តោតតែទៅលើចំណេះរឹងនោះទេ តែត្រូវមានជំនាញទន់ផងដែរ ពោលគឺមនុស្សមិនមែនមានត្រឹមតែចំណេះដឹង បទពិសោធន៍ការងារ តែត្រូវចេះអប់រំឥរិយាបទផងដែរ៕