យុទ្ធសាស្ត្រ ៥ ដែលគ្រូបង្រៀនអាចជួយសិស្ស ពង្រឹងសមត្ថភាពលើអក្ខរកម្មប្រវត្តិសាស្ត្រ

អក្ខរកម្មប្រវត្តិសាស្ត្រ (historical literacy) គឺជាសមត្ថភាពក្នុងការអាន វិភាគ បកស្រាយ និងយល់អំពីប្រភពអត្ថបទប្រវត្តិសាស្ត្រ។ វាជាជំនាញដ៏សំខាន់សម្រាប់សិស្ស ដែលចង់ស្វែងយល់អំពីអតីតកាល បច្ចុប្បន្នកាល និងព្យាករណ៍អំពីអនាគត។ ចំណេះដឹងនេះ គឺជាការរួមចំណែកអភិវឌ្ឍសមត្ថភាពការគិតបែបត្រិះរិះ និងការចូលរួមរបស់ប្រជាពលរដ្ឋ ក្នុងការអភិវឌ្ឍសង្គម។ ដូច្នេះ តើគ្រូបង្រៀនអាចលើកកម្ពស់អក្ខរកម្មប្រវត្តិសាស្ត្រដល់សិស្ស ដោយរបៀបណា? នេះគឺជាយុទ្ធសាស្ត្រចំនួន ៥ ដែលក្នុងនាមជាគ្រូបង្រៀនអាចអនុវត្តបាន។

១. ប្រើទិន្នន័យដើម និងទិន្នន័យបន្ទាប់បន្សំ (primary and secondary sources) ក្នុងការបង្រៀន ៖ ទិន្នន័យដើម (Primary sources) គឺជាឯកសារដើម វត្ថុបុរាណ ឬកំណត់ត្រា ដែលត្រូវបានបង្កើត ឬផលិតក្នុងអំឡុងពេល ឬព្រឹត្តិការណ៍ជាក់លាក់ណាមួយ ក្នុងអតីតកាល ។ ចំណែកទិន្នន័យបន្ទាប់បន្សំ ឬប្រភពបន្ទាប់បន្សំ (secondary sources) គឺជាការបកស្រាយ កាលវិភាគ ការសង្ខេបខ្លឹមសារពីទិន្នន័យដើម ឬភស្ដុតាងប្រវត្តិសាស្ត្រផ្សេងៗ ។ ប្រភពទាំង ២ ប្រភេទនេះ អាចជួយសិស្សសិក្សាអំពីបរិបទ ទស្សនៈ សារៈសំខាន់នៃបាតុភូតប្រវត្តិសាស្ត្រ និងអាចវាយតម្លៃប្រភពថា អាចទុកចិត្តបាន ឬភាពលំអៀងដែរឬអត់? គ្រូបង្រៀនក៏អាចប្រើប្រាស់ទិន្នន័យដើម និងបន្ទាប់បន្សំ ដើម្បីរៀបចំសកម្មភាពបង្រៀន ដូចជា ឯកសារត្រៀម ការប្រៀបធៀបប្រភព អំណះអំណាងប្រវត្តិសាស្ត ឬភ័ស្តុតាងជាក់ស្ដែងដែលជួយឱ្យសិស្សយល់មេរៀន ដោយផ្អែកលើហេតុផល និងហ្វឹតហាត់ប្រើជំនាញសិក្សាអំពីប្រវត្តិសាស្ត្រ។

២. ភ្ជាប់ប្រវត្តិសាស្ត្រ និងបញ្ហាបច្ចុប្បន្ន ៖ ប្រវត្តិសាស្ត្រមិនត្រឹមតែជារឿងរ៉ាវ និងព្រឹត្តិការណ៍អតីតកាលប៉ុណ្ណោះទេ ប៉ុន្តែវាក៏មានទំនាក់ទំនងជាមួយនឹងបច្ចុប្បន្ន និងអនាគតដែរ។ គ្រូអាចជួយសិស្សឱ្យមើលឃើញពីភាពពាក់ព័ន្ធ និងសារៈសំខាន់នៃប្រវត្តិសាស្ត្រ ដោយភ្ជាប់ប្រធានបទ និងគោលគំនិតនៃប្រវត្តិសាស្ត្រនោះទៅនឹងបញ្ហា ព្រឹត្តិការណ៍ ឬវិបត្តិនាពេលបច្ចុប្បន្ន។ ម្យ៉ាងទៀត គ្រូបង្រៀន ក៏អាចលើកទឹកចិត្តសិស្សឱ្យប្រើចំណេះដឹង និងជំនាញប្រវត្តិសាស្ត្រ ដើម្បីស៊ើបអង្កេត និងដោះស្រាយបញ្ហាបច្ចុប្បន្នផងដែរ។

៣. រួមបញ្ចូលទស្សនៈចម្រុះ និងច្រើនជ្រុង ៖ ប្រវត្តិសាស្ត្រ មិនមែនគ្រាន់តែការនិទានរឿង ឬបកស្រាយព្រឹត្តិការណ៍នោះទេ ប៉ុន្តែជាការសិក្សាដ៏ស្មុគស្មាញ និងសកម្មភាព ដែលពាក់ព័ន្ធនឹងទស្សនវិស័យ ការបកស្រាយ ដែលមានភាពចម្រុះ។ គ្រូបង្រៀនអាចលើកកម្ពស់ចំណេះដឹងផ្នែកប្រវត្តិសាស្ត្រ ដោយបញ្ចូលទស្សនៈចម្រុះ និងច្រើនជ្រុងទៅក្នុងកម្មវិធីសិក្សា និងការណែនាំដល់ពួកគេ។ ចំណេះដឹងទាំងនោះ អាចជាការសិក្សា ក្រុមមនុស្ស តំបន់ វប្បធម៌ ព្រឹត្តិការណ៍ និងទស្សនៈដែលមានភាពចម្រុះ ដែលលើកឡើងដោយអ្នកជំនាញ ឬប្រភពគួរឱ្យទុកចិត្តណាមួយ។

៤. ប្រើប្រាស់បច្ចេកវិទ្យា និងប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយ ៖ បច្ចេកវិទ្យា និងប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយ អាចជាឧបករណ៍ដ៏មានឥទ្ធិពលសម្រាប់លើកកម្ពស់ អក្ខរកម្មប្រវត្តិសាស្ត្រ ព្រោះវាផ្ដល់នូវប្រភពធនធាន វេទិការផ្សេងៗជាច្រើន សម្រាប់សិក្សា ព្រមទាំងផ្ដល់ឱកាស សម្រាប់ការបង្កើតគំនិតច្នៃប្រឌិត ការសហការ និងទំនាក់ទំនង។ លើសពីនេះ គ្រូបង្រៀន ក៏អាចប្រើបច្ចេកវិទ្យា និងប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយ ដើម្បីពង្រឹងខ្លឹមសារមេរៀន និងវាយតម្លៃសមត្ថភាពសិស្សផងដែរ។ តាមរយៈការប្រើបច្ចេកវិទ្យាឌីជីថល គ្រូអាចប្រមូល ស្វែងរក និងចែករំលែកទិន្នន័យ ទៅដល់សិស្ស ដើម្បីជួយសម្រួលដល់ការសិក្សា ស្រាវជ្រាវរបស់ពួកគេ។ ទន្ទឹមនឹងនេះ គ្រូបង្រៀនអាចជួយសិស្សអភិវឌ្ឍចំណេះដឹងផ្នែកឌីជីថល និងជំនាញប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយ ដើម្បីឱ្យពួកគេដឹងពីរបៀប ស្រាវជ្រាវ វាយតម្លៃ និងដកស្រង់ប្រភពពីអ៊ីនធឺណិតទៀតផង។

៥. បង្កើតទម្លាប់រៀនមុខវិជ្ជាប្រវត្តិសាស្ត្រ ៖ អក្ខរកម្មប្រវត្តិសាស្ត្រ មិនត្រឹមតែជាការយល់ដឹង និងមានជំនាញប្រវត្តិសាស្ត្រប៉ុណ្ណោះទេ ប៉ុន្តែក៏ជាការបង្កើតទម្លាប់គិត សិក្សា វិភាគ និងអង្កេត អំពីប្រវត្តិសាស្រ្តផងដែរ។ គ្រូបង្រៀនអាចលើកកម្ពស់អក្ខរកម្មឌីជីថលសម្រាប់សិស្សតាមរយៈការបង្ហាញភាពជាគំរូ និងរបៀបសិក្សាមុខវិជ្ជាប្រវត្តិសាស្ត្រ ដែលត្រឹមត្រូវ, ចំពោះការស្វែងរកប្រភព ការសិក្សាអត្ថបទ និងការសំយោគគំនិតជាដើម។ លើសពីនេះ គ្រូបង្រៀនអាចជំរុញភាពចង់ចេះចង់ដឹងរបស់សិស្សអំពីប្រវត្តិសាស្ត្រ ដោយសួរសំណួរបែបបំផុសគំនិត និងបង្ហាញអំពីគុណតម្លៃនៃប្រវត្តិសាស្ត្រដល់សិស្ស៕


របាយការណ៍ថ្មី

មើលទាំងអស់ ➧

ព័ត៌មានទូទៅ

មើលទាំងអស់ ➧

ឱកាស​ទទួលបានអាហារូបករណ៍ ១០០% សម្រាប់ការសិក្សាថ្នាក់បរិញ្ញាបត្រ​នៅ​សហរដ្ឋអាមេរិក

ព័ត៌មានអាហារូបករណ៍, ព្រឹត្តិការណ៍

• 12/08/2024

ជាឱកា​សសម្រាប់សិស្ស​និស្សិត​ដែលមានបំណងចង់បន្តការសិក្សា​ថ្នាក់បរិញ្ញាបត្រ​នៅសហរដ្ឋអាមេរិក ពីកម្មវិធីអាហារូបករណ៍ American University Global Leader Scholarship 2025 ។

អាហារូបករណ៍អាស៊ានសិស្សថ្នាក់វិទ្យាល័យសម្រាប់ប្រទេសកម្ពុជា-សឹង្ហបុរី ឆ្នាំ២០២៤

ព័ត៌មានអាហារូបករណ៍, ព្រឹត្តិការណ៍

• 13/02/2024

ឱកាសសិក្សាអាហារូបករណ៍អាស៊ានសម្រាប់សិស្សវិទ្យាល័យសិក្សានៅប្រទេសសឹង្ហបុរីឆ្នាំសិក្សា២០២៤។ អាហារូបករណ៍ផ្ដល់ជូនសម្រាប់សិស្សកម្ពុជាដែលកំពុង...

វគ្គសិក្សាឥតគិតថ្លៃតាម online ទាំង១០នៅសាកលវិទ្យាល័យតូរ៉ុនតូប្រទេសកាណាដា

ព័ត៌មានអាហារូបករណ៍, ព្រឹត្តិការណ៍

• 30/03/2023

សាកលវិទ្យាល័យតូរ៉ុនតូ នៃប្រទេស​កាណាដា បានផ្ដល់ការសិក្សាដោយឥតគិតថ្លៃតាមរយៈប្រព័ន្ធ Online ចំនួន១៥មុខជំនាញ ។...

ឱកាសសិក្សាថ្នាក់ Online ឥតគិតថ្លៃពី UNICEF Online Courses 2023

ព័ត៌មានអាហារូបករណ៍, ព្រឹត្តិការណ៍

• 06/06/2023

កម្មវិធីសិក្សាឥតគិតថ្លៃពី UNICEF online Course 2023 បើកទទួលនិស្សិតអន្តជាតិគ្រប់ជាតិសាសន៍សិក្សាដោយឥតគិតថ្លៃចំនួន១១៥៤វគ្គសិក្សា។ អាហារូបករណ៍ក៏មានផ្ដល់លិខិតបញ្ជាក់...

ឱកាសសិក្សាវគ្គកុំព្យូទ័ររដ្ឋបាលឥតគិតថ្លៃពីមជ្ឈមណ្ឌលជាតិយុវជនកម្ពុជាចំនួន៥០កន្លែង

ព័ត៌មានអាហារូបករណ៍, ព្រឹត្តិការណ៍

• 09/08/2023

ឱកាសសិក្សាវគ្គកុំព្យូទ័ររដ្ឋបាលសម្រាប់សិស្ស-និស្សិតក្នុងខេត្តសៀមរាបចំនួន៥០កន្លែងពីមជ្ឈមណ្ឌលជាតិយុវជនកម្ពុជា ។ ជំនាញសិក្សាដែលអាហារូបករណ៍ផ្ដល់ជូនមាន កម្មវិធី...

គន្លឹះទាំង៥ដើម្បីត្រៀមខ្លួនក្នុងការសម្ភាសន៍អាហារូបករណ៍ Chevening

ព័ត៌មានអាហារូបករណ៍, ព្រឹត្តិការណ៍

• 14/08/2023

វគ្គសម្ភាសន៍ជាដំណាក់កាលសំខាន់មួយក្នុងចំណោមវគ្គផ្សេងៗនៃការដាក់ពាក្យអាហារូបករណ៍គ្រប់ប្រភេទទាំងក្នុងប្រទេស និងក្រៅប្រទេស ។ បេក្ខជនជាច្រើនបានបាត់បង់ឱកាសទទួល...

អាហារូបករណ៍សាច់ប្រាក់ពី Education First Cambodia សម្រាប់និស្សិតស្រីរយៈពេល៣ឆ្នាំ

ព័ត៌មានអាហារូបករណ៍, ព្រឹត្តិការណ៍

• 11/10/2023

ឱកាសទទួលបានអាហារូបករណ៍សាច់ប្រាក់រយៈពេល៣ឆ្នាំពី Education First Cambodia ផ្ដល់សម្រាប់សិស្សស្រីកំពុងសិក្សាឆ្នាំទី២នៃឆ្នាំសិក្សា២០២៣-២០២៤ ។ អាហារូបករណ៍ផ្ដល់ជូនសម្រាប់និស្សិតកំពុងសិក្សានៅ...

អាហារូបករណ៍ថ្នាក់បរិញ្ញាបត្ររង និងបរិញ្ញាតបត្រ៥០កន្លែងនៅសាកលវិទ្យាស្ថានអភិវឌ្ឍន៍អាស៊ីសច្ចៈ

ព័ត៌មានអាហារូបករណ៍, ព្រឹត្តិការណ៍

• 01/02/2023

ឱកាសសិក្សាអាហារូបករណ៍ថ្នាក់បរិញ្ញាបត្រ និងបរិញ្ញាបត្ររងនៅវិទ្យាស្ថានអភិវឌ្ឍន៍អាស៊ីសច្ចៈចំនួន៥០កន្លែង សម្រាប់សិស្សានុសិស្ស និងសាធារណៈជន ...

អាហារូបករណ៍ថ្នាក់បរិញ្ញាបត្រជាន់ខ្ពស់ និងថ្នាក់បណ្ឌិតនៅសាកលវិទ្យាល័យជាតិអូស្ត្រាលីឆ្នាំសិក្សា២០២៤

ព័ត៌មានអាហារូបករណ៍, ព្រឹត្តិការណ៍

• 09/05/2024

ឱកាសសិក្សាអាហារូបករណ៍ថ្នាក់បរិញ្ញាបត្រជាន់ខ្ពស់ និងថ្នាក់បណ្ឌិតពីកម្មវិធីអាហារូបករណ៍ Australlian Government Rerearch Training Pro...