ភ្នំពេញ- ថ្លែងពិធីបើកដាក់ឱ្យដំណើរការគម្រោងវិទ្យាសាស្ដ្រ និងបច្ចេកវិទ្យាសម្រាប់ការអប់រំកម្រិតមធ្យមសិក្សាទុតិយភូមិ (STEP UP) កាលពីថ្ងៃទី២៣ ខែឧសភា ឆ្នាំ២០២៣កន្លងទៅ ឯកឧត្តមបណ្ឌិតសភាចារ្យ ហង់ជួន ណារ៉ុន រដ្ឋមន្ដ្រីក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា មានប្រសាសន៍ថា តាមការសិក្សារកឃើញថា ការវិនិយោគទាល់តែនាំមកនូវការកែលម្អការរៀន និងការបង្រៀន ទើបទទួលបានលទ្ធផលសិក្សាល្អ។ ជារួម ប្រសិនបើមានអគារថ្មី មានបន្ទប់ពិសោធន៍ ហើយការរៀន និងការបង្រៀននៅដដែល គ្មានការកែលម្អខ្លាំង នោះមិនមានលទ្ធផលល្អនោះទេ។
ឯកឧត្តមបណ្ឌិតសភាចារ្យ ហង់ជួន ណារ៉ុន បានដាក់ចេញគោលដៅរបស់ក្រសួងអប់រំតាមរយៈគម្រោងវិទ្យាសាស្ដ្រ និងបច្ចេកវិទ្យាសម្រាប់ការអប់រំកម្រិតមធ្យមសិក្សាទុតិយភូមិ រួមមាន៖
ទី១. ប្រែក្លាយសាលាគោលដៅទាំង ២៥៦ឱ្យក្លាយជាសាលាគំរូ ៖ ការប្រែក្លាយសាលាគោលដៅឱ្យក្លាយជាសាលាគំរូ ក្នុងគោលបំណងបង្កើនលទ្ធផលសិក្សាសិស្ស គឺធនធានមនុស្សដែលក្រសួងអប់រំផលិតរាល់ឆ្នាំ ដែលគម្រោងនេះ ទាមទាររយៈពេលវែង ។ បច្ចុប្បន្នសាលារៀនមិនទាន់ឆ្លើយតបចំពោះតម្រូវការនៅឡើយ ទាល់តែសាលារៀន៥រយសាលា ឬ១ពាន់ ទៅ២ពាន់សាលា ក្លាយជាសាលារៀនគំរូ ឬជាសាលារៀនដែលឆ្នើម ហើយសិស្សរៀនបានទទួលសមត្ថភាព ទើបអាចឆ្លើយតបទាន់ពេលវេលាទៅនឹងតម្រូវការរបស់សេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជា។ ទន្ទឹមគ្នានេះ អគ្គនាយកទាំងអស់ត្រូវរៀបចំវិធីសាស្រ្តកែលម្អដោយខ្លួនឯង ហើយរៀបចំរង្វាយតម្លៃលទ្ធផលសិក្សាប្រចាំឆ្នាំ ដើម្បីរៀបចំរបាយការណ៍សមិទ្ធកម្ម ទៅចរចារជាមួយក្រសួងសេដ្ឋកិច្ច និងហិរញ្ញវត្ថុ ហើយសាលាដែលល្អនឹងទទួលបានថវិកាបន្ថែម។
ទី២. ការបណ្ដុះបណ្ដាលអ្នកជំនាញ៖ ការបណ្ដុះបណ្ដាលអ្នកជំនាញ គឺអ្នកជំនាញទាំងនៅសាលារៀន និងអ្នកជំនាញដែលជួយគាំទ្រសាលារៀន។ ឧទាហរណ៍ អ្នកជំនាញខាងផ្នែករង្វាយតម្លៃ អ្នកជំនាញខាងផ្នែកគោលនយោបាយ និងអ្នកជំនាញផ្នែកផ្សេងទៀត ដែលទៅជួយកែលម្អសាលារៀន ។ ទន្ទឹមគ្នានេះ ផ្ដោតលើការចុះគាំទ្រជាក់ស្ដែង ហើយមានសមត្ថភាពក្នុងការកែប្រែសាលារៀន ។
ទី៣. ការពង្រឹងប្រព័ន្ធអប់រំ ៖ បច្ចុប្បន្នក្រសួងអប់រំមានយន្តការវាយតម្លៃជាក់លាក់តែម្ដង ទាំងកម្រិតអគ្គនាយកចុះក្រោម ក៏ដូចជាទាំងកម្រិតអគ្គនាយកឡើងលើផងដែរ ដោយសារតែនៅពេលបច្ចុប្បន្ននេះ រាជរដ្ឋាភិបាលតែងតែបញ្ជាក់ថា បង្កើនថវិកាហើយ តើលទ្ធផលទទួលបានអ្វីខ្លះ? ដូច្នេះ ការពង្រឹងប្រព័ន្ធអប់រំ ជាកាតព្វកិច្ចផង និងជាការរៀបចំប្រព័ន្ធគ្រប់គ្រងមួយដែលផ្ដោតលើលទ្ធផល។ ករណីអ្នកធ្វើការលើសការរំពឹងទុកនឹងទទួលបានប្រាក់រង្វាន់លើកទឹកចិត្តបន្ថែម។
ឯកឧត្តម ហង់ជួន ណារ៉ុន រដ្ឋមន្ដ្រីក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា
“ឧទាហរណ៍ថា ខ្ញុំមានជំនាញខាងបឋមសិក្សា ដូច្នេះ ផ្នែកមធ្យមសិក្សាខ្ញុំមិនចូលនោះទេ ឬរង្វាយតម្លៃសិក្សា ខ្ញុំមិនចូលនោះទេ ។ នេះជាការគិតខុស ព្រោះការអប់រំ គឺទាក់ទងគ្នា គឺចាប់តាំងពីថ្នាក់មត្តេយ្យរហូតដល់ថ្នាក់ឧត្តម ឬមានភាពចម្រុះទៅតាមផ្នែកបច្ចេកទេស។ ប្រសិនបើបែបនេះយើងមិនមានទស្សនៈរួមមួយទេ ។ ឧទាហរណ៍ថា គាត់ជាអ្នកជំនាញកុមារតូច ប៉ុន្តែគាត់បំពេញការងារល្អផ្នែកអ្វីផ្សេងមួយទៀត ដូច្នេះយើងឱ្យត្រូវឱ្យប្រាក់រង្វាន់លើកទឹកចិត្តគាត់បន្ថែម”
ទី៤. កែលម្អកម្មវិធីបណ្ដុះបណ្ដាលនាយកសាលា ៖ នាយកសាលាសំខាន់ណាស់ ហេតុនេះ កម្មវិធីបណ្ដុះបណ្ដាលនៅវិទ្យាស្ថានអប់រំ គឺត្រូវកែលម្អ ឬធ្វើកំណែទម្រង់ ដោយត្រូវយកគ្រូឧទ្ទេសដែលមានបទពិសោធន៍ជាក់ស្ដែង ឬមួយមាននវានុវត្តន៍មកបង្រៀន ។ លើសពីនេះ ស្នើឱ្យមានកម្មវិធីនវានុវត្តន៍ ដែលជាមូលដ្ឋានគ្រឹះ និងបទពិសោធន៍៥០%នៃជំនាញ និង៥០% ចុះទៅអនុវត្តជាក់ស្ដែង។ ម៉្យាងវិញទៀត រៀនសូត្រពីបទពិសោធន៍សាលាអន្តរជាតិ ដោយសុំឱ្យមានទាំងគ្រូអន្តរជាតិមកបង្រៀន ឬអតីតនាយកដែលចូលនិវត្តន៍ គឺជាគ្រូឧទ្ទេសមកបង្រៀនកម្មវិធីបណ្ដុះបណ្ដាលនាយក។
ទី៥. ចុះអនុសារណៈយោគយល់គ្នា (MOU) ជាមួយសាលានៅក្នុងស្រុក ៖ រៀបចំឱ្យមានទំនាក់ទំនងរវាងវិទ្យាស្ថានអប់រំ រវាងវិទ្យាស្ថានគរុកោសល្យភ្នំពេញ រវាងវិទ្យាស្ថានគរុកោសល្យបាត់ដំបង មជ្ឈមណ្ឌលគរុកោសល្យភូមិភាគជាមួយនឹងសាលាគោលដៅ។ ទន្ទឹមគ្នានេះ ធ្វើឱ្យកន្លែងបណ្ដុះបណ្ដាលគ្រូ និងសាលាគោលដៅដើរទន្ទឹមគ្នា ត្រូវដឹងថាសាលាជំនាន់ថ្មីគេបង្រៀនយ៉ាងម៉េច? សាលាគំរូគេធ្វើយ៉ាងម៉េច? ហើយអ្នកបណ្ដុះបណ្ដាល រួមទាំងអ្នកឯកទេស រួមទាំងថ្នាក់ដឹកនាំក៏ត្រូវចូលរួមជាមួយគ្នាផងដែរ៕