ភ្នំពេញ – យុវជនចេះស្គាល់ខ្លួនឯង មានចំណេះដឹងទូលំទូលាយ ចេះធ្វើផែនការអាទិភាពផ្ទាល់ខ្លួន និងអនុវត្តផែកការសកម្មភាពឱ្យបានល្អប្រសើរ ជាគន្លឹះជួយឱ្យជីវិតមានគោលដៅកាន់ច្បាស់លាស់ ព្រមទាំងរៀបចំអនាគតបានត្រឹមត្រូវ ។ ប្រសិនបើខ្វះធាតុផ្សំទាំងបួននេះ នោះការអភិវឌ្ឍសមត្ថភាពរបស់យុវជននឹងយឺតយ៉ាវ មិនអាចជម្នះឧបសគ្គ និងគ្មានចក្ខុវិស័យច្បាស់លាស់ក្នុងដំណើរជីវិតឡើយ ។ នេះជាការលើឡើងរបស់ឯកឧត្តម ហឿន សំនៀង នាយកវិទ្យាស្ថានតេជោសែន សាធារណការ និងដឹកជញ្ជូន នៅក្នុងសិក្ខាសាលាស្តីពីការតម្រង់ទិសជំនាញសិក្សានិងការងារ កាលពីថ្ងៃសៅរ៍កន្លងទៅ តាមរយៈប្រព័ន្ធវីដេអូពីចម្ងាយ (ZOOM) ។

ទី១. ការស្គាល់ខ្លួនឯង ៖ មនុស្សដែលមិនស្គាល់ខ្លួនឯង តែងមានភាពច្របូកច្របល់ វង្វេងនៅក្នុងសង្គម ស្មុកស្មាញគ្រប់រឿងរ៉ាវ ឬព្រឹត្ដិការណ៍ ព្រមទាំងមានទំនោរតានមិត្តភក្ដិនិងសង្គមអូសទាញ ។ ទន្ទឹមគ្នានេះ ការស្គាល់ខ្លួនឯងធ្វើឱ្យយុវជនស្គាល់ពីចំណុចខ្លាំង និងចំណុចខ្សោយរបស់ខ្លួនឯង ដឹងពីសមត្ថភាព សុខភាព កម្លាំង ចំណេះ ជំនាញ ធនធាន លទ្ធភាព ទម្លាប់ និងរបៀបរស់នៅរបស់ខ្លួន ។ ស្គាល់ពីចំណុចខ្លាំង និងចំណុចខ្សោយរបស់ខ្លួនឯង នឹងធ្វើឱ្យយុវជនមិនងាយចាញ់ការអូសទាញ ឬឥទ្ធិពលរបស់អ្នកដទៃឡើយ។ ដោយឡែក ការស្គាល់ពីសមត្ថភាព លទ្ធភាព ធនធាន និងទីតាំងដែលខ្លួនកំពុងឈរ អាចជួយឱ្យយុវជនមិនភ្លើតភ្លើនតាមសង្គម សម្ភារៈនិយម និងអាចជួយយុវជនឱ្យសម្រួចគោលដៅអនាគតបានល្អ ។
“យើងត្រូវស្គាល់ពីអត្តចរិត សេចក្ដីល្អ និងចំណុចខ្វះខាតរបស់ខ្លួន ដើម្បីកែសម្រួលខ្លួនឯងឱ្យប្រសើរឡើង ព្រោះមនុស្សម្នាក់កើតមកមិនល្អឥតខ្ជោះនោះទេ ហេតុនេះហើយ យើងត្រូវដឹងចំណុចណាដែលខ្លួនឯងត្រូវកែ ត្រូវថែរក្សា និងត្រូវអភិវឌ្ឍបន្ថែម” ឯកឧត្តម ហឿន សំនៀង ។
ទី២. ចំណេះដឹងទូលំទូលាយ៖ ចំណេះដឹងបែងចែកជាពីរ គឺចំណេះដឹងមូលដ្ឋាន និងចំណេះដឹងសង្គម ។ ចំណេះដឹងមូលដ្ឋាននៅថ្នាក់វិទ្យាល័យមានសារៈសំខាន់បំផុតដែលជាគ្រឹះមូលដ្ឋាននៃចំណេះដឹង ។ លើសពីនេះ ត្រូវមានចំណេះដឹងអំពីសង្គមឱ្យបានទូលំទូលាយ ដឹងពីរចនាសម្ព័ន្ធនៃសង្គមដែលពាក់ព័ន្ធ របៀបធ្វើការងារនៅក្នុងសង្គម របៀបទំនាក់ទំនងក្នុងសង្គម ស្ថាប័នទ្រទ្រង់សង្គម ដែលសិក្សានុសិស្សត្រូវសិក្សាស្វែងយល់ ។ ចំណេះដឹងពីសង្គមនេះ បែងចែកជាពីរ គឺសង្គមក្នុងវិស័យឯកជន និងសង្គមក្នុងវិស័យសាធារណៈ ។ យល់ពីសង្គមច្បាស់ជួយឱ្យយុវជនអាចកំណត់គោលដៅការងារ អាចធ្វើការនៅក្នុងស្ថាប័នរដ្ឋ ឬស្ថាប័នការងារឯកជនសាកសមនឹងចំណង់ចំណូលចិត្ដរបស់ខ្លួន ។

ទី៣. ចេះរៀបចំធ្វើផែនការអាទិភាព ៖ សិស្សានុសិស្សនៅថ្នាក់វិទ្យាល័យត្រូវកំណត់អាទិភាព ដោយកំណត់យកឆ្នាំ២០២១ នឹងខិតខំរៀនឱ្យខ្លាំង ប្រឡងឱ្យជាប់លើមុខវិជ្ជាដែលធ្លាប់ខ្សោយពីមុនមក ។ បន្ទាប់មកនៅឆ្នាំ២០២២ ត្រូវខិតខំអភិវឌ្ឍខ្លួនឱ្យក្លាយជាសិស្សឆ្នើមនៅក្នុងសាលា ។ មនុស្សម្នាក់ៗត្រូវចេះដាក់ផែនការអាទិភាពទៅតាមទីតាំងដែលខ្លួនកំពុងធ្វើបច្ចុប្បន្ន ។
ទី៤. អនុវត្ដផែនការ៖ បន្ទាប់ពីមានផែនការអាទិភាព យុវជនត្រូវអនុវត្តតាមជំហាននីមួយៗឱ្យបានល្អ បើទោះមានគោលដៅច្រើនប៉ុណ្ណាក៏ដោយ សុទ្ធតែចាប់ផ្ដើមពីជំហានត្រឹមត្រូវទីមួយទៅ ។ លើសពីនេះ ការកំណត់គោលដៅ និងអនុវត្តគោលដៅបានត្រឹមត្រូវ នឹងជួយឱ្យគោលដៅដែលបានកំណត់ ឆាប់សម្រេចបានលទ្ធផលល្អប្រសើរ ។ ជាពិសេសត្រូវហ៊ានទទួលខុសត្រូវចំពោះទង្វើ និងសកម្មភាពរបស់ខ្លួនដែលបានប្រព្រឹត្តិ ៕

កញ្ញា វ៉ាន គីមសល់ បញ្ចប់ការសិក្សាបរិញ្ញាបត្រអក្សរសាស្រ្ដខ្មែរនៅសាកលវិទ្យាល័យភូមិន្ទភ្នំពេញ ។ កន្លងទៅមានបទពិសោធន៍ជាអ្នកសរសេរអត្ថបទជាភាសាខ្មែរ និងបកប្រែឱ្យឯកសារ ។ បច្ចុបន្នកញ្ញាជាអ្នករាយការណ៍ព័ត៌មានអប់រំឱ្យសារព័ត៌មាន AMS Education ។